Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie virtuální reality, HTML

 Historie :

Počátky virtuální reality šly ruku v ruce s rozvoje počítačové grafiky, který se datuje přibližně od konce šedesátých až začátkem sedmdesátých let. V té době byly předvedeny první prostředky pro interaktivní grafiku. První přilbový displej, jehož obraz vytvářely dvě obrazovky umístěné po stranách a přenášel se jednoduchou optikou přes speciální brýle do očí, je připisován průkopníkovi počítačové grafiky Ivanu Sutherlandovi. Bylo možné sledovat jednoduché geometrické obrazce na pozadí obrazu skutečného okolí.

 

sod.jpg

 

 

Později díky levné dostupnosti displejů, a růstem výkonů grafických systémů se dospělo k dalšímu pokroku počítačové grafiky, o který se zasloužila NASA počátkem osmdesátých let. Komerční zájem byl odstartován roku 1989, kdy Jaron Lanier přišel se svým přilbovým displejem a kontaktní rukavicí.

 

ivanbw_45.jpg

ef67cf58fcf0f579202f1c7f3c6d.jpg

 

VRML

·         Roku 1995 firma Silicon vyvinula pro potřeby internetu Virtual Reality Modeling Language známější spíše jako VRML. V podstatě jde o jazyk, který byl vytvořen pro popis trojrozměrného prostoru a přenosu těchto dat do internetu. Máme na mysli virtuální prostor, který splňuje určité podmínky v souvislosti s hardwarem a softwarem, ve kterém se můžeme pohybovat všemi směry, vnímat prostorově zvuk a podobně. 3D prostor tak lze prohlížet a zkoumat pomocí většiny internetových prohlížečů obohacených o příslušný přídavný modul (Plug-in). Těchto přídavných modulů je celá řada. VRML si můžeme představit jako jakousi složitější 3D obdobou jazyka HTML.(Pomocí jazyka HTML se tvoří webové stránky)VRML je charakteristický tím, že je použitelní na webu a mohou se používat hypertextové odkazy jako je právě například HTML. Scénu můžou tvořit jak prvky umístěné v lokálních souborech, tak i na vzdálených počítačích v internetu. Obsahuje prostředky pro řízení rychlosti zobrazování v závislosti na konkrétním výkonu počítače. Dále je zdrojový kód uložen v textovém souboru a pracuje s objekty. Ty mohou v 3D prostoru reagovat na podněty uživatele, mohou měnit barvu, tvar a mohou se také libovolně pohybovat prostorem. Virtuální světy se dají zapisovat do textových souborů, které se skládají z určitých částí. Jednotlivé části nazýváme uzly, které jsou organizované do stromové struktury tzv. zhroucený strom (umožňuje dělení). Další vlastností je, že můžeme vkládat i multimediální prvky jako video, obraz, zvuk atd. Jazyk byl navrhnut společností SGI (Silicon Graphic) v roce 1994. Velice rychle si získal podporu předních softwarových firem a v roce 1996 byl značně vylepšen (verze VRML 2.0). Vedoucími produkty jsou Cosmo Player (SGI) a program Cortona od firmy Parallel Graphic.

 

 

Ukázka kódu VRML (definuje jednoduchý statický objekt) :                                 

#VRML V2.0 utf8

 WorldInfo {

  title "Red Sphere"

 }

 DEF Sphere1 Shape {

  appearance Appearance {

   material DEF Red Material {

    ambientIntensity 0.200

    shininess 0.200

    diffuseColor 1 0 0

   }

  }

  geometry DEF GeoSphere1 Sphere {

   radius 1.000

  }

 }

                                                                               (zdroj: Wikipedie)